אנטיקואגלנטים חדשים 06.11.2018

טיפול פרופילקטי ב-Apixaban יעיל מ-Dabigatran במניעת דימום מפצע ניתוחי

השוואה בין Apixaban ל-Dabigatran עבור Thromboprophylaxis לאחר ניתוחים להחלפת מפרק הירך והברך

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

חולים לאחר ניתוח החלפת מפרק חשופים לסיכון גבוה להתפתחות תרומבואמבולוס ורידי לאחר הניתוח, ולכן יש צורך בטיפול מניעתי תרופתי יעיל. אנטיקואגולנטיים חדשים (NOAC) זמינים כבר מספר שנים. חומרים אלה חוסמים באופן ישיר את ה-Thrombin (למשל, Dabigatran) או פקטור Xa (למשל, Apixaban). לא ברור אם קיימים הבדלים ביעילות בין שני החומרים הללו משום שבוצעו מעט מאוד מחקרי השוואה ישירים בין החומרים. קבוצה של חוקרים גרמנים ניסו לענות על השאלה במחקר השוואתי שפורסם בכתב העת Archives Of Orthopedic and Trauma Surgery.

המחקר השווה בין טיפול בתר-ניתוחי עם דביגטרן (®Pradaxa)  ואפיקסבן (®Aliquis) כאשר לכל טיפול תרופתי התמיינה קבוצה של 200 חולים שעברו ניתוח מפרקי הירך או ברך (100 כל אחת). עבור כל מטופל בוצעו מדידות של המוגלובין לפני ואחרי הניתוח, איבוד דם לאחר הניתוח, מספר מנות דם שהתקבלו, משך הפרשת הפצע, סיבוכים טרומבואמבוליים קליניים (פקקת ורידים עמוקים, תסחיף ריאתי, אוטם שריר הלב) וסיבוכים נוספים כמו דימום במערכת העיכול, דימום תוך גולגולתי או דימומים נוספים הקשורים הפצע.

טיפול בדביגטרן (®Pradaxa) הביא לעלייה משמעותית בהפרשת הפצע בשתי קבוצות הארתרופלסטיות בהשוואה לאפיסקבן: הפרשת הפצע נמשכה 1.2 ימים בממוצע בממוצע בקבוצת הדביגטרן (®Pradaxa) מאשר בקבוצת האפיקסבן (®Aliquis)י(4.1 ± 2.1 לעומת 2.9 ± 1.8) ימים). לא נצפו הבדלים משמעותיים בין שתי קבוצות נוגדי הקרישה בעת השוואת ערכי המוגלובין, אובדן דם לאחר הניתוח ופרמטרים קליניים אחרים.

ממצאים אלה מצביעים על כך שטיפול במעכבי תרומבין ישיר, דוגמת דביגטרן (®Pradaxa), קשור בתקופה ארוכה יותר של הפרשות מהפצע הניתוחי, לאחר החלפת מפרק ירך וברך, לעומת טיפול במעכבי פקטור Xa דוגמת אפיקסבן (®Aliquis).

מקור:

Mayer, Adriane, Philipp Schuster, and Bernd Fink. "A comparison of apixaban and dabigatran etexilate for thromboprophylaxis following hip and knee replacement surgery." Archives of orthopaedic and trauma surgery 137, no. 6 (2017): 797-803.

נושאים קשורים:  מחקרים,  NOACS,  דביגטרן,  אפיקסבן,  אליקוויס,  פרדקסה,  החלפת מפרק ירך,  החלפת מפרק ברך
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו